Utsikt over Bergen fra toppen av Fløien

Bergen og Loen – første del av Norgesferien

Årets sommerferie er den første på veldig mange år at jeg ikke har vært utenlands. Litt rart å tenke på, men jeg klager absolutt ikke på at jeg har tatt sommerferien her hjemme i Norge. Det er jo helt fantastisk flott i landet vårt!

Siden jeg ikke har feriert særlig mye i Norge tidligere var det litt vanskelig å velge hvor i landet jeg skulle legge ferien. Men jeg har lenge hatt lyst til å besøke Loen så da falt valget på Vestlandet denne gangen. Ferien startet i Bergen og gikk deretter til Stryn og Loen. Etter dette besøkte vi også Ålesund og Flåm, men dette kommer i et eget innlegg.

Vi hadde totalt seks netter på fire ulike hotell hvor den første natten altså ble tilbrakt i Bergen. Så da starter vi like gjerne der.

Kjøreruten hjemmefra til Bergen og videre til hotellet i Stryn
Her er reiseruten for de tre første dagene: Vi startet hjemme på Ålgård og kjørte til Bergen og overnattet der. Videre kjørte vi til hotellet i Stryn, før vi på dag 3 tok en tur til Loen og Olden

Bergen

Litt før klokken 10 kjørte vi ut av gårdsrommet hjemmet og satte kursen mot Bergen. Turen tok omlag fem timer og vi måtte ta to ferger. Skulle helst ha dratt hjemmefra litt tidligere slik at vi hadde sluppet rush-trafikken i Bergen sentrum, men det får være en lærepenge til neste gang. Det er så mange enveiskjørte gater i Bergen så det kan være vanskelig å vite hvor man skal kjøre, men heldigvis var Google Maps til god hjelp. Vi fant frem til parkeringshus og hotell til slutt.

Thon Hotel Bristol Bergen

I Bergen overnattet vi på Thon Hotel Bristol som ligger like ved Torgalmenningen i Bergen sentrum. Parkeringshuset «Q-Park Citypark» lå rett oppi gata fra hotellet så da slapp vi å gå gjennom hele byen med koffertene våre. Det kostet 230 kr å stå her fra rundt 15.00 til rundt 10.00 dagen etter. Tror dette var prisen per døgn i dette parkeringshuset.

Vi var fornøyd med overnattingen vår på Thon Hotel Bristol, og jeg overnatter gjerne der neste gang jeg er i Bergen. God beliggenhet, det var inkludert frokost, og et fint rom.

Utsiden av Thon Hotel Brisol Bergen

Deler av resepsjonen ved Thon Hotel Bristol

Fargerik korridor på hotellet i Bergen

Sengene på Thon Hotel Bristol i Bergen

Oransje stoler på hotellrommet på Thon Hotel Bristol i Bergen

Hva gjorde vi i Bergen?

Vi hadde ikke veldig mye tid i Bergen så det ble bare et besøk på Fløien og på Egon. Egon lå i tilknytning til hotellet så da ble det kort vei tilbake til hotellrommet etter middagen. Vi hadde ikke reservert bord, men det kan være lurt da det virket som at dette var en populær plass. Dette gjelder vel kanskje de fleste Egon-restauranter i landet vårt. Men de har heldigvis en policy om ikke å reservere mer enn halvparten av bordene, så det skal være mulig å få bord uten reservasjon.

Fløibanen

Fløibanen ligger bare en kort gåtur i fra hotellet så da passet det godt å ta turen bort dit når vi ikke hadde så mye tid. Det var fint vær så det var en del folk, men det er mulig å bestille billetter på nettsiden slik at du slipper å stå i lang billettkø. Da kostet billettene 125 kr for en tur/retur med Fløibanen. Likevel bør du sette av litt tid til køståing både på vei opp og ned om det er en dag med mye folk.

På toppen av Fløyfjellet får du flott utsikt over Bergen. I tillegg finner du Fløien Folkerestaurant her så det er mulig å ta seg en god lunsj på toppen. Dette er kanskje ekstra godt dersom du går opp til toppen i stedet for å ta banen. Dette tar rundt 45 minutter. Det er også mulig å ta banen bare en av veiene, og gå opp eller ned.

Starten av Fløibanen

Fløien Folkerestaurant

Fløibanen

Loen

Vi dro fra Bergen forholdsvis tidlig slik at vi skulle ankomme Stryn tidlig. Dette hadde ikke så mye for seg da hotellet vi skulle overnatte på ikke falt helt i smak. Dette var Hotel Videseter i Hjelledalen i Stryn. Jeg vet ikke om jeg skal si så mye mer om dette hotellet, men jeg kan si at det eneste jeg har å skryte av er utsikten fra frokostsalen og fossen rett ved hotellet. Vi var nok ekstra uheldige med tanke på romplasseringen, men dette er et hotell jeg uansett styrer unna i fremtiden. Etter min mening var det ikke verdt prisen.

Men på tross av dette hadde vi en veldig fin dag i Loen dagen etterpå. Loen ligger en ca. 45 minutters kjøretur unna hotellet. Vi fikk tatt turen opp til Rakssetra og opp i Loen Skylift.

Utsikt over Hjelledalen fra Hotel Videseter
Utsikten fra frokostsalen
Videfossen utfor Hotel Videseter

Rakssetra

Bilder av Rakssetra har prydet Instagram nå i sommer, og jeg kastet meg på bølgen jeg også. Man får skikkelig flott utsikt mot Loen, Olden, og det smaragdgrønne vannet. Hyttene på setra gjør opplevelsen komplett.

Turen starter på parkeringsplassen på Oppheim. Her betaler man 70 kr i parkering. Det var greit med plass da vi ankom i 11-tiden, men det var stappfullt da vi kom ned igjen. Det kan derfor være lurt å ikke være altfor sent ute.

Utsikt over Hjelledalen fra Hotel Videseter

Parkeringsplass ved Rakssetra

Man starter turen opp til Rakssetra på en grusvei. Etter noen hundre meter er det skiltet opp til setra via en skogssti. Vi valgte å følge grusveien videre siden det var ganske vått etter mye regn. Da blir turen et stykke lengre, men vi fikk flott utsikt underveis. Men vi måtte av grusveien da vi nærmet oss setra, så det ble en liten tur gjennom skogen likevel.

Turen er beregnet å ta omlag én time, men vi brukte rundt to timer. Da med en god pause på toppen. Selv om vi var litt uheldige med været måtte jeg jo selvsagt få noen bilder fra denne flotte setra. Og så ble det litt påfyll av energi i form av kjeks og sjokolade før vi tok turen ned igjen.

Utsikten på vei opp til Rakssetra i Loen
Flott utsikt underveis

Utsikt over Lovatnet
Sauer i skogen på vei til Rakssetra

Lovatnet fra Rakssetra

Hyttene på Rakssetra

Tre hytter på setra i Loen

Wide lens over Rakssetra

Husk at det er noen som av og til bor i noen av disse hyttene så vis hensyn.

Stryn sentrum

Vi tilbrakte ikke så mye tid i Stryn sentrum, for det meste var vi bare der da vi skulle spise lunsj eller middag. Vi fikk da prøvd tre ulike spisesteder: Stryn Kaffebar & Vertshus, Tid for påfyll, og Isehaug Kafeteria. Gode spisesteder alle tre, men det var nok Isehaug Kafeteria som ble favoritten. Her var det veldig god mat. Anbefales!

Loen Skylift

Et besøk på Loen Skylift er nesten et must når man er i Loen. Det eneste som gjør at jeg sier «nesten» er prisen. Personlig synes jeg egentlig at det var litt i meste laget å betale 530 kr for turen opp med gondolbanen, men gjorde det likevel denne gangen. Jeg kan ikke klage da utsikten på toppen var helt fantastisk.

Der hvor Loen Skylift starter

På toppen av skyliften i Loen

Loen og Lovatnet fra toppen av Loen Skylift

Tina Reiser på toppen av Loen Skylift i Stryn

Loen Skylift tar deg med til 1011 m.o.h. til Hoven-fjellet. Det er en av de bratteste banene i verden, og ble åpnet for litt over tre år siden i mai 2017. Turen opp tar ca. 5 minutter.

Hestesko på Hoven-fjellet i Loen
Informasjon om Loen Skylift på hesteskoen på toppen av fjellet Hoven

Det er også en restaurant på toppen her, Hoven Restaurant, hvor man har denne flotte utsikten mens man nyter et bedre måltid. Det var dessverre fullbooket her da jeg prøvde å reservere bord så vi fikk ikke spist på restauranten denne gangen.

Vi tok også en liten tur til Olden

Etter turen opp og ned med Skyliften i Loen tok vi kjøreturen ut mot Olden før vi dro tilbake til hotellet for kvelden. Jeg hadde veldig lyst å se Oldevatnet før vi skulle videre fra Stryn. Hadde det ikke vært for at dagen i Loen allerede hadde vært ganske lang skulle jeg gjerne dratt helt inn til Briksdalsbreen i Oldedalen. Briksdalsbreen er en del av Jostedalsbreen, og kan så vidt ses på bildet under.

Men vi kjørte altså inn mot Oldevatnet og stoppet et sted langs vannet. Veldig fascinerende med det grønne vannet, og fint med de høye fjellene innover Oldedalen. Grunnen til at vannet får denne fargen er på grunn av at vannet kommer fra den smeltende breen.

Oldevatnet i Stryn med utsikt mot Briksdalsbreen

Oldevatnet i Stryn

Etter noen fine dager i Bergen og i Stryn gikk turen videre til Ålesund og Flåm. Dette kommer i neste del av «årets sommerferie på Vestlandet».

Er du interessert i andre turer på Vestlandet kan du lese mer her.

2 Replies to “Bergen og Loen – Årets sommerferie på Vestlandet”