Bro i Dublin

Dublin:

I midten av juli ble det endelig min tur å dra på reise igjen. Da gikk turen først til Dublin i Irland, og så videre til Edinburgh * i Skottland. Det var en gøy tur og ganske annerledes enn mine tidligere sommerferieturer. De siste årene har sommerferien gått til Thailand, Indonesia og Seychellene, men denne gangen ble det altså to europeiske byer jeg skulle besøke. Jeg hadde aldri vært i verken Irland eller Skottland, så dette var en tur jeg så frem til.

Litt Dublin-fakta

• Beliggenhet: Dublin er Irlands hovedstad og ligger nordvest i Europa
  • Språk: Irsk er det offisielle språket, men de aller fleste snakker engelsk
  • Valuta: Euro
  • Tidsforskjell: Norge er én time foran Irland
SAS Flyvinge

Turen startet med fly fra Stavanger til Dublin, med en kort mellomlanding i Oslo. Det ble en liten forsinkelse fra Oslo, men det var egentlig greit da vi i utgangspunktet ikke hadde veldig mye tid på Gardermoen. Vi ankom Dublin på ettermiddagen så vi hadde noen timer der vi kunne bli litt kjent i byen allerede første dag. Hotellet lå sentralt til så da var det mye å se i nærheten av hotellet.

Hotell

Hotellet vi overnattet på i Dublin var «Holiday Inn Express Dublin City Centre». Som navnet tilsier ligger hotellet i sentrum av Dublin. Hotellet er et 3-stjerners hotell og har gratis frokost. Ikke det beste utvalget kanskje, men det funker. Rommet har også en grei standard, så alt i alt er det et hel greit hotell med god beliggenhet.

Vil du lese mer om hotellet kan du gjøre det her.

Inngangen til Holiday Inn Express Dublin City Centre
Dobbelseng på Holiday Inn Express Dublin City Centre
Dusj og toalett
Vasken på badet på hotellrommet på Holiday Inn Dublin

Spise og drikke i Dublin

I Dublin er det nok av barer å velge mellom og mange av dem serverer også mat. Vi spiste alltid frokost på hotellet, og tok oss også en lunsj og en middag på hotellet. Men ellers spiste vi ute. Her er stedene vi var innom i løpet av våre dager i Dublin.

Hard Rock Café

Hard Rock Café dukket plutselig opp i en sidegate da vi var ute og utforsket Dublin første dagen. Da ble det en burger og en cocktail her til middag. For de av dere som har lest bloggen min en stund vet at jeg veldig ofte er innom denne restauranten når jeg er ute på reise. Denne gangen ble altså intet unntak. De har et godt utvalg av cocktails og de serverer burgere, salater, sandwicher, og andre småretter.

The Church

Jeg kom over et tips rett før vi dro om at vi burde besøke «The Church» i Dublin. The Church er en café, bar og restaurant som er i en 320 år gammel kirke. Dette ville jeg gjerne se! Selve kirkebygget så ikke så stort ut fra utsiden, men det virket mye større da vi kom inn. Det var ganske spesielt å se en bar midt i en kirke, men det er absolutt en kul idé.

Det var litt stive priser etter min mening, men jeg synes det er verdt å ta turen innom. Vi hadde lunsj her og et par cocktails, og begge deler falt i smak.

Menyen på The Church i Dublin
Vindu i The Church
Bar og orgel i The Church
Mango Daiquiri og Coctail of the Month hos The Church

Murray´s Bar

Murray’s Bar lå rett ved siden av hotellet så vi gikk her to av kveldene da vi ikke hadde lyst å gå noe særlig for å finne mat. Her har de mye forskjellig å velge i, både når det gjelder mat og drikke. De har også livemusikk på kvelden.

Mochaland

Mochaland er en kafé som ligger rett ved elva «Liffey» som renner gjennom Dublin. Vi skulle egentlig ha lunsj her, men vi var visst litt for tidlige for å få det som var på lunsjmenyen. Så da ble det en kaffe og en muffin i stedet. Men det var en liten og koselig kafé, så det var absolutt et fint sted for en kaffepause.

Kaféen Mochaland i Dublin

Hva kan du gjøre i Dublin?

Museum og galleri

Vi gikk innom to museer og et galleri i løpet av turen vår til Dublin. Alle tre ligger i samme området så det gikk greit å få med seg alt før lunsj. Det var rimelig folksomt her, spesielt på museene, så vi gikk nok litt fortere gjennom enn vi ellers ville gjort. Museene og galleriet vi var innom var Nasjonalmuseet for naturhistorie og for arkeologi, og Nasjonalgalleriet. Alle tre hadde gratis inngang. Skulle jeg valgt å besøke bare en av dem måtte det vært Nasjonalmuseet for arkeologi. Rett og slett fordi det var dette som var mest spennende, etter min mening.

På Nasjonalmuseet for arkeologi er det blant annet stilt ut gjenstander fra steinalderen, vikingtiden, og det gamle Egypt. Nasjonalmuseet for naturhistorie stiller ut utstoppa dyr fra hele verden. Nasjonalgalleriet stiller ut over 16 300 kunstverk fra 1300-tallet til i dag.

Jeg tok ikke så mange bilder fra utstillingene, men det ble noen. Dere får altså en liten titt på hva du kan forvente å se på museene og på galleriet.

Arkeologisk museum
Våpen stilt ut på nasjonalmuseet for arkeologi i Dublin
Rustning
Arkeologisk museum i Dublin
Utstilling på nasjonalmuseum for arkeologi i Dublin
Naturhistorisk museum
Naturhistorisk museum i Dublin
Fossiler på naturhistorisk museum
Irske fugler på naturhistorisk museum
Utstoppa dyr på naturhistorisk museum i Dublin
Løveunger
Homo Sapiens skjelett
Galleriet
Nasjonalgalleriet i Dublin
Jesusmaleri på nasjonalgalleriet
Malerier på nasjonalgalleriet

The long room på Trinity College

The Long Room at Trinity College

The Long Room på Trinity College er det gamle biblioteket på skolen. Biblioteket var ferdig bygget i 1732, så det er nesten 300 år gammelt. Det er nesten 65 meter langt og er fylt med 200 000 gamle bøker. Veldig gøy at de har tatt så godt vare på dette gamle biblioteket og bøkene. Det var en ganske spesiell opplevelse, og skulpturene, som dere kan se bilde av under, var en fin touch. De første skulpturene kom til biblioteket i 1743 da de fikk 14 i gave av skulptøren Peter Scheemaker. Bystene er av kjente filosofer, forfattere og andre som er knyttet til Trinity College i Dublin.

Vi betalte 14 euro for å komme inn, men kunne fått det billigere om vi hadde bestilt online. Med i prisen får du da sett utstillingen «Book of Kells» og det gamle biblioteket. Book of Kells er et manuskript fra 800-tallet som dokumenterer de fire evangeliene om Jesu Kristi liv. Det er Irlands største kulturskatt og verdens mest kjente middelalderske manuskript.

Det gamle biblioteket på Trinity College i Dublin med bøker og skulpturer
Det står skulpturer på hver ende av bokhyllene – på begge sider av biblioteket
Stige/Trapp i the long room
John Locke og Issac Newton
William Shakespear
Vindeltrapp i The Long Room
Book of Kells, The Long Room, Dublin

Shopping

Shopping kan jo være gøy når man er på bytur, og mulighetene er gode i Dublin. I sentrum har de to handlegater, Grafton Street og Henry Street. Begge er gågater. Grafton Street regnes som en dyrere gate å handle i, og var nesten på topp 10 i 2016 blant verdens dyreste handlegater.

Henry Street lå nærmest hotellet vårt, så det var her vi endte opp med å gå. Denne gaten går mellom «Spire of Dublin» (se bilde lengre ned) og River Liffey. Det er også i denne gaten du finner The Church. Du finner også billigkjeden «Penney’s» her, som er det originale navnet på «Primark».

Penney's, det originale navnet på Primark

Dublin Castle

Dublin Castle er et slott som åpnet i 1204, men det er bare et tårn som står igjen fra middelalderen. Mesteparten av de nåværende konstruksjonene stammer fra 1700-tallet. Frem til 1922 var slottet sete for den britiske administrasjonen i Irland. I 1922 ble det overtatt av domstoler da Four Courts, Irlands øverste rettsbygning, ble ødelagt det året. Etter dette har slottet blitt brukt til statsseremonier, som konferansesenter, og som turistattraksjon.

Du kan velge mellom å ha guidet tur gjennom slottet eller ikke. Uten guide koster det 8 euro for en voksen å komme inn, med guide koster det 12. Vi valgte å gå uten guide og synes dette var helt greit. Det var veldig spennende å se inne i slottet.

The Record Tower og Chapel Royal ved Dublin Castle
Tårnet til høyre her er det eneste som står igjen fra middelalderen – til venstre er Chapel Royal fra 1814
Slottsplassen ved Dublin Castle
Rød løper opp trappene til slottet
Trappen på slottet
Rød Gardin med dekorativ dusk

Andre ting å gå innom

Statuen av Molly Malone

Statuen av Molly Malone er basert på den populære sangen med samme navn. Sangen har fått status som en irsk hymne, og er den uoffisielle hymnen for Dublin. Vi gikk forbi Molly Malone ganske tilfeldig på vei fra Trinity College til Dublin Castle. Det var lett å se at noen deler av statuen er mer populær enn andre. Du kan jo se på bilde under å dømme selv 😉

Molly Malone statuen i Dublin
Turister har en tendens til å bli «handsy» med Molly Malone statuen – så mye at bronsefargen har begynt å falme visse steder
General Post Office

General Post Office (GPO) har en spesiell plass i irsk historie, har spennende arkitektur, og det oppfyller fortsatt sitt opprinnelige formål som hovedkvarter for The Irish Post Office, selv etter to århundrer.

General Post Office, GPO, i Dublin
Spire of Dublin
Spire of Dublin på avstand
Dette 120 meter høye monumentet ligger på O’Connell Street, rett ved GPO
Ha’penny Bridge

Selv om det offisielle navnet på broa har vært Liffey Bridge siden 1922, er broa fortsatt kjent som Ha’Penny Bridge for dublinerne. (Det egentlige navnet var Wellington Bridge etter Duke of Wellington). Grunnen til navnet «Ha’Penny» er at det tidligere kostet «half a penny» å krysse broen. Da prisen senere økte med en penny fikk broen navnet «Penny Ha’Penny». Prisen for å krysse broen var der fordi det tidligere hadde gått ferjer over elven Liffey. Disse prisene skulle altså samsvare med prisen det hadde tatt å ta ferje over tidligere.

Ha'Penny Bridge i Dublin
Ha'Penny Bridge
Broa har også blitt kalt Iron Bridge, Metal bridge og Triangle Bridge på grunn av utformingen

The Temple Bar

Temple Bar Pub i Temple Bar, Dublin
Garden of Remembrance

Garden of Remembrance er en liten park i Dublin som er til minne om alle som falt i den irske uavhengighetskrigen. Den er også til minne om andre som har falt i andre irske opprør.

Skulptur i Garden of Remembrance

Cliffs of Moher

Cliffs of Moher er ikke i Dublin, men i Liscannor helt vest i Irland (Dublin er helt øst i Irland). Men å besøke Moher-klippene var den ene tingen vi hadde bestemt oss for at vi uansett skulle gjøre. Derfor booket vi en dagstur med «Paddywagon». Vi ble da plukket opp bare et par minutters gange fra hotellet.

Mer om denne turen kommer i et eget innlegg om ikke så altfor lenge.

Vi hadde noen flotte dager i Dublin, og med dagsturen til Cliffs of Moher ble turen komplett. Men etter 4 netter i Dublin gikk turen videre til Edinburgh og Skottland. Dette kommer også i eget innlegg, så det er flere nye innlegg på vei!

Interessert i å besøke andre storbyer? Les gjerne mer om mine turer til Roma og Barcelona.

*Affiliate-lenke

4 Replies to “Dublin – Irlands hovedstad har mye å by på”

1. Dublin er en fin by, jeg var der på helgetur for noen år siden, og rakk naturligvis ikke innom alle severdighetene i løpet av dagene jeg var der, så jeg drar gjerne tilbake en gang. Burde jo utforsket mye mer av landet også 🙂

1. Ja det var en veldig fin by med mange kjekke severdigheter 🙂 Kan også gjerne dra tilbake dit en gang. Men helt enig i at man bør utforske andre deler av Irland også, mye fint å se rundt omkring 🙂