Utsikt over Edinburgh fra Edinburgh Castle

Edinburgh:

Etter å ha tilbragt 4 netter i Dublin skulle vi videre til Edinburgh. Da fløy vi med Aer Lingus, et flyselskap jeg aldri hadde fløyet med tidligere. Aer Lingus er et irsk flyselskap, og er faktisk det eldste bevarte flyselskapet i Irland. Det ble stiftet i 1936 og er det nest største flyselskapet i Irland. Ryanair er det største, og vi vurderte å fly med disse også på grunn av den ekstremt lave prisen på flybillettene. Men jeg har hørt mer enn én gang at det fort blir dyrere enn du tror når du flyr med Ryanair, så da gikk vi for Aer Lingus i stedet.

Det ble litt tull på flyplassen da vi skulle sjekke inn bagasjen, men ellers gikk alt greit. Vi hadde sett for oss et større fly, men endte opp i et lite propellfly. Dette gjorde ingenting for min del, men det var nok noen passasjerer som ble litt mer bekymret. Men det oppstod ingen problemer, og etter litt over en time i lufta landet vi i Edinburgh. Så var det bare å komme seg avgårde til hotellet.

Fly med Aer Lingus
Vi trodde vi skulle fly med et slikt fly…
Aer Lingus propellfly
…men det var i stedet dette propellflyet vi fløy med til Edinburgh

Korte fakta om Edinburgh

• Beliggenhet: Edinburgh er hovedstaden i Skottland som ligger nordvest i Europa.
  • Språk: Engelsk, skotsk, og skotsk-gælisk
  • Valuta: Britisk pund (GBP)
  • Tidsforskjell: Norge er én time foran Skottland

Hotellet

Hotellet vi bodde på i Edinburgh var «Holiday Inn Express Edinburgh City Centre». Dette var samme kjede som vi bodde på i Dublin. Hotellene hadde like mange stjerner (3), men dette virket å være et eldre hotell enn det andre. Fortsatt et greit hotell med god beliggenhet i «New Town». I nærheten av hotellet hadde vi trikk, togstasjon, kjøpesenter, restauranter, for å nevne noe. I tillegg var gamlebyen bare en kort gåtur unna.

På hotellrommet hadde de et «do not disturb»-skilt og et annet dørskilt vi kunne henge utenfor rommet. Her kunne vi velge å ikke ha housekeeping for å spare miljøet. Ved å ikke ha renhold på rommet en dag hjelper du med å redusere avfall og å spare energi og vann. Et veldig fint tiltak, synes jeg.

Together we're making a difference
Sengene på Dobbeltrom på Holiday Inn Express Edinburgh City Centre
Badet på Holiday Inn Express Edinburgh City Centre
Kontorstol og tv på Holiday Inn Express Edinburgh City Centre

Hva kan du gjøre i Edinburgh?

Edinburgh er ikke en veldig stor by, men har fortsatt litt å by på. For vår del ble nok høydepunktene besøket på Edinburgh Castle, shopping, og besøket på Cosmo. Her er det litt fra hva vi gjorde da vi var i Edinburgh.

Old Town

Gamlebyen lå som sagt bare en kort gåtur unna hotellet vårt. Hovedgaten i gamlebyen som går fra Edinburgh Castle til Holyrood Palace kalles «The Royal Mile», og er nesten nøyaktig en «mile» (1,6 km). Her var flere spennende butikker, fine bygninger og flere menn i kilt som spilte sekkepipe. Vi fant også en Starbucks her etter turen vår til Arthur’s Seat, som du kan lese mer om under.

Gamlebyen er sammen med New Town, som er fra 1700- og 1800-tallet, en del av UNESCOs verdensarvliste.

Ved porten til Edinburgh castle
The Royal Mile starter her, ved porten til Edinburgh Castle…
Holyrood Palace
… og ender her, ved Holyrood Palace og Holyrood Park
The Nutcracker Christmas Shop i Edinbrugh
The Boy Wizard butikk i Old Town Edinburgh
Phone booths i gamlebyen
Frappucino at Starbucks
Mann i kilt med sekkepipe
Kirke i gamlebyen
Kirke i gamlebyen i Edinburgh
Kirke i gamlebyen i Edinburgh med buss og taxi foran

Edinburgh Castle

Etter å ha gått gjennom the Royal Mile kom vi omsider til Edinburgh Castle. Vi ankom festningen litt utpå dagen så det var allerede mye folk da vi kom, men det er heldigvis et stort område. Inngangsprisen er 19,50 GBP om du betaler i porten, omlag 215 norske kroner. Litt stiv pris, men det er mye spennende å se her om du er interessert i historie. Edinburgh Castle er Skottlands mest besøkte betalte attraksjon med over 2,1 millioner besøkende i 2018.

Litt historie

Festningen befinner seg på Castle Rock, altså i ene enden av Old Town i Edinburgh. Dette området har vært okkupert siden sen bronsealder (1600-1200 f.Kr). Bygningene som er på området i dag stammer fra det 12- 21. århundre.

Ved inngangen står statuer av to berømte skotske krigere og vokter porten. Disse skotske krigerne var William Wallace og Robert the Bruce (Robert I). Wallace var en av de første skotske lederne som gjorde opprør mot Kong Edvard I av England. Han ble senere gjort til ridder og ble kalt «Guardian of the Kingdom of Scotland. Han har blitt skildret i filmen Braveheart om du vil lære mer om han. Robert I utnevnte seg selv som konge av Skottland i 1306, året etter henrettelsen av Wallace. Han ønsket også å fri skottene fra Englands styre. I 1328 oppnådde han undertegningen av «Treaty of Edinburgh – Northampton», som anerkjente den skotske uavhengigheten under hans styre. I det minste frem til hans død noen år senere.

Inngangen til Edinburgh Castle
De skotske krigerne Robert I og William Wallace vokter inngangen
Skulptur ved inngangen til Edinburgh Castle
Sir William Wallace
Mange turister på slottet
Edinburgh Castle er den mest populære betalte attraksjonen i Skottland
Det skotske flagget inne på slottsplassen
Statue av mann på hest
Utsikt over Edinburgh fra Edinburgh Castle
Flott utsiktspunkt på slottet
Offisermedlem med sverd
En del av Edinburgh Castle

Shopping

Det måtte selvfølgelig bli litt shopping da vi var på storbyferie. Det er mange butikker å velge i, særlig i New Town. Her finner du mange av de typiske klesbutikkene som Primark, H&M, Zara, New Look m.m. Vi var innom Primark flere ganger, både i Dublin, Edinburgh og Aberdeen. Her fikk vi svidd av litt penger, men til gjengjeld får du mye for pengene.

Det finnes også en gate med bare merkebutikker. Multrees Walk kalles den. Her finner du butikker som Burberry, Loius Vuitton, Michael Kors, Mulberry, og noen til.

Cosmo

Jeg hadde blitt anbefalt å besøke Cosmo om jeg skulle til Aberdeen da vi var i Skottland. Det skulle vi, men plutselig dukket Cosmo opp rett utenfor hotellet vårt i Edinburgh. Da måtte vi jo teste det ut her også.

Cosmo er en restaurant hvor de serverer buffé. Det høres kanskje ikke så spennende ut, men jeg synes absolutt at det er verdt et besøk. Det er en vanvittig stor buffé med retter fra alle verdensdeler. I tillegg er det relativt billig med tanke på at du kan spise hvor mye du vil.

Ellers besøkte vi også «Mamma Roma» hvor vi hadde italiensk pizza.

Pizza Parma med parmesan og ruccola

Calton Hill

Calton Hill lå en liten gåtur fra hotellet. Det var egentlig helt tilfeldig at vi oppdaget dette stedet den ene dagen vi gikk rundt i Edinburgh. Men jeg er veldig glad at vi gjorde det da det var flott utsikt over Edinburgh herfra. Med sine mange monumenter er Calton Hill en del av UNESCOs verdensarvliste. Blant monumentene finner man «The National Monument of Scotland», «The Dugald Stewart Monument», og «The Nelson Monument». Det førstnevnte monumentet er Skottlands nasjonale minnesmerke over de skotske soldatene og sjømennene som kjempet og døde i Napoleonskrigene. Det andre monumentet er et minnesmerke for den skotske filosofen Dugald Stewart. Det siste er et minnetårn til ære for viseadmiral Horatio Nelson.

Oor Wullie

På Calton Hill fant vi også en statue av en leende gutt. Dette var en del av «Oor Wullie‘s BIG Bucket Trail». Oor Wullie’s BIG Bucket Trail er en nasjonal kunststi i Skottland. Det er over 200 ulike Oor Willies spredt over hele landet! De er der for å øke bevisstheten om og å fi penger til stiftelser som jobber for barn i sykehus.

Oor Wullie’s BIG Bucket Trail varte i 11 uker fra 17. juni 2019.

Oor Wullie på Calton Hill
The National Monument på Calton Hill
National Monument

Arthur’s Seat

Arthur’s Seat er en utdødd vulkan og regnes som den høyeste toppen i Edinburgh. Toppene i dette området utgjør mesteparten av «Holyrood Park» som ligger ved Holyrood Palace. Arthur’s Seat er ca. 251 meter over havet, har flott utsikt over Edinburgh, og er en relativt enkel fjelltur.

Turen tar mellom 30 og 60 minutter om du går fra Holyrood Palace, men det er flere ruter som går opp til toppen. Det var overraskende mye folk her så det kan være greit å være litt tidlig ute.

Arthur's Seat
Utsikt fra toppen av Arthur's Sear
Utsikt fra toppen

Besøke andre byer

Vi besøkte også en annen by da vi var i Edinburgh. Vi dro en dag til Aberdeen med toget fra Edinburgh. Det er også lett å komme seg til andre byer herfra, da det går både tog og buss til flere byer. Mer om dette kommer i et eget innlegg.

Og med det håper jeg at du har fått noen gode tips til en helgetur i Edinburgh. Vil du lese om første delen av denne turen kan du lese om Dublin og Cliffs of Moher her og her.

4 Replies to “Edinburgh – Slottsbesøk og shopping i Skottlands hovedstad”

1. Ser ut som dere hadde et fint opphold i Edinburgh! Det er absolutt en av mine favorittstorbyer, muligens fordi jeg er så ekstremt forelsket i Skottland generelt, haha. Utsikten fra Calton Hill er nydelig, spesielt dersom det er en solnedgang å se. 🙂

1. Ja, vi hadde et flott opphold! Jeg har veldig lyst å se mer av Skottland etter hvert, særlig høylandet 🙂 Flott utsikt fra Calton Hill ja, selv uten solnedgang og en tur opp i Nelson monumentet 🙂