Palmer i Puerto Rico på Gran Canaria, Spania

Gran Canaria:

Klokken er litt over halv 10 den 22. desember og jeg venter på at resten av gjengen skal hente meg slik at vi kan reise videre til flyplassen. Denne turen har vi ventet på i nesten et år nå. Vi hadde snakket om å feire jul et annet sted og i tillegg ble mor 60 år i desember, så da ble vi enige om å dra til Gran Canaria denne julen. Det angrer vi ikke på.

Jeg skrev forresten et (ganske kort) innlegg om Gran Canaria før vi dro. Det kan du lese her.

Å feire jul på Gran Canaria var selvsagt litt annerledes enn å feire jul hjemme, men litt julestemning ble det likevel. Vi spiste pinnekjøtt på julaften slik vi pleier og så hadde vi litt åpning av gaver etterpå. Alt i alt en koselig julekveld 🙂 Og så kunne vi jo nyte late dager i solen resten av uka!

Juletre på Stavanger lufthavn

Fakta

Trykket du deg ikke inn på linken over til innlegget om Gran Canaria får du litt kort oppsummerte fakta her:

• Beliggenhet: Nordvestkysten av Afrika
  • Hovedstad: Las Palmas de Gran Canaria
  • Valuta: Euro (EUR). Per i dag, januar 2019, ligger kursen på ca. 9,8
  • Språk: Spansk
  • Tidsforskjell: 1 time bak Norge

Reisen dit

Vi fløy med Norwegian fra Stavanger lufthavn. Det var en grei tur, selv om det ble en 30 minutters forsinkelse ned og 40 minutter hjem. Vi fløy direkte fra Stavanger til Gran Canaria og dette tok litt over fem timer. Tiden gikk, men jeg savnet å ha en skjerm foran meg hvor jeg kunne velge meg en film å se på slik jeg har hatt på de siste, dog mye lengre flyturene mine.

Da vi kom frem og hadde fått bagasjen måtte vi stå i lang taxikø før vi var på vei til huset vi hadde leid for uken. Men etter litt om og men var vi fremme i huset i Morro del Guincho.

Klima

Det var herlig å komme ned til sol og varme, men på kveldene var jeg glad for at jeg hadde pakket med meg langbukse og et par tynne jakker. På dagen steg temperaturen over 20 grader og solen stekte godt. Dette er vanlig temperatur nesten året rundt. Bare i januar og februar er det vanlig at temperaturene er litt under 20 grader. Det er heller ikke noe særlig lavere temperatur utover kvelden, men vi merket det godt når solen gikk ned.

Vi hadde flott vær alle dager utenom dagen etter vi ankom Gran Canaria. Da var det overskyet hele dagen, men grei temperatur likevel. Ellers hadde vi strålende sol hver dag, med en del vind de første dagene som avtok utover uken.

Skyer sett fra flyet

Utsikten fra flyvinduet

Bosted

Som jeg nevnte i det andre innlegget om Gran Canaria har jeg vært på øya en gang tidligere, men det var for 10 år siden. Da bodde vi på hotell, og den gangen var vi fornøyde med oppholdet. Derfor tenkte jeg å kjapt dele dette med dere før vi går videre til huset vi leide denne gangen.

Hotell

Da vi var på Gran Canaria forrige gang bodde vi på hotellet som den gang «bare» het Hotel Orquidea.  Nå har de endret navn til TUI Family Life Orquidea. Dette er, som navnet tilsier, et familiehotell. Fra hva jeg kan huske hadde hotellet stor frokostbuffét, flere bassenger, tennisbane og beliggenhet rett ved sjøen.

Jeg blir ikke helt klok på antall stjerner på hotellet, da noen nettsteder opplyser om at det er et 3,5 stjerners hotell, mens andre sier 4. Uansett vil jeg tro at du får en viss standard ved dette hotellet. Du kan se bilder og lese om hotellet her

Leie av hus

Da går vi videre til huset vi bodde i denne gangen. Vi leide hus i Morro del Guincho i Taurodalen, et sted ikke så langt i fra populære Puerto Rico. Et fantastisk flott hus med mer enn nok plass til oss fem som skulle bo der. Fire soverom med til sammen åtte sengeplasser, 5 bad/toalett, stort uteområde med basseng, og et mindre området hvor man kunne spille fotball og basketball. Det var større enn på bildene, noe også han som viste oss rundt i huset kommenterte.

Det var gøy å bo i et slikt hus for en uke og det eneste vi angret på var egentlig at vi ikke hadde leiebil. Ble mye taxi når vi skulle rundt, men da har vi lært til en annen gang. Her skal dere uansett få se bilder fra «Villa Morro Del Guincho 31».

Villa Morro del Guincho 31 i Taurodalen

Villa Morro del Guincho 31 i Taurodalen på Gran Canaria, Spania

Villa Morro del Guincho 31 i  Taurodalen på Gran Canaria, Spania

Villa Morro del Guincho 31

En litt annerledes høyttaler

Villa Morro del Guincho 31 i Taurodalen på Gran Canaria, Spania

Øyenstikker ved bassengkanten

Noe av det vi gjorde på Gran Canaria

Vi gjorde litt forskjellig i løpet av uka vår på Gran Canaria. Vi slappet av ved bassenget, var i park, kjørte gokart og enda litt til. Her kommer det litt bilder fra noe av det vi gjorde.

Dyre- og fugleparken Palmitos Park

Parken Palmitos Park hadde jeg blitt anbefalt å besøke av min samboer som var der noen år tilbake. Parken skuffet ikke! Her finner du mange ulike dyr og planter, og i tillegg er det flere show du kan få med deg i løpet av dagen. Vi betalte 31 euro i inngang per voksen (andre priser om man bestiller på forhånd på nett). Da er også alle show inkludert. Vi spiste også lunsj i parken rett ved bassenget hvor delfinshowet var.

Komodovaran i Palmitos Park i Maspalomas på Gran Canaria
Komodovaran

Surikat i Palmitos Park i Maspalomas på Gran Canaria
En litt sjenert «Timon» (eller surikat som de egentlig kalles)

Blomst i Palmitos Park i Maspalomas på Gran Canaria, Spania

Apekatt i Palmitos Park i Maspalomas på Gran Canaria, Spania
Fugleshow i Palmitos Park i Maspalomas på Gran Canaria, Spania

Gokart i Bahía Feliz

Siste dagen vår bestemte vi oss for å kjøre Gokart for å få tiden til å gå før flyet gikk. Det var flere år siden sist jeg hadde kjørt gokart, men det er jo så gøy! Men jeg var også veldig sliten i armene etterpå, selv om vi bare fikk kjøre 8 minutter. For 8 minutters kjøring betalte vi 20 euro. Da fikk vi kjøre «senior» gokart. For 5 euro ekstra kunne du få en enda litt raskere gokart, men det var ikke nødvendig for min del i alle fall. Gøy var det uansett 🙂

Billett til gokart i Bahia Feliz

gokart-bane i bahia feliz på gran canaria

Strender

En ting du kan gjøre om du er på Gran Canaria er å besøke en av de mange strendene som finnes der. Vi hadde Tauro Beach rett i nærheten av oss, og Amadores-stranden var ikke så langt i fra den heller. Vi brukte ikke så mye tid på stranden denne gangen, men kanskje neste gang.

Tauro Beach
Tauro-stranden dagen det var overskyet

Garbo’s

Garbo´s anbefaler jeg deg å få med deg om du er på Gran Canaria. Jeg storkoste meg. Garbo´s er et «dinner show» hvor kelnerne også er en del av showet. Det samme finner du hos Wallmans i Oslo og København.

Forretten vi fikk var kremet grønnsakssuppe med brød til. Hovedretten var kylling og fetaost surret i bacon og med gratinerte poteter. Dessert var sjokolademoussekake. Veldig god og smakfull mat! Med i prisen var også ubegrenset drikke med valg mellom vann, brus, øl og vin.

Showet var også fantastisk, og det showet vi fikk være med på var «Simply the Best» som startet i oktober og går til og med slutten av april. Her var det musikk fra Motown, Queen, Lady Gaga, Whitney Houston og noen til. Queen-delen var min favoritt.

Vi betalte 50 euro per pers, men til vanlig er prisen 59 euro per pers dersom du bestiller på nett. Showet varer fra ca. 18:45 til 22:45. Synes du det høres spennende ut kan du sjekke ut hjemmesiden deres her

Middag og show på Garbo´s i Bahia Feliz
Man sitter på 12-mannsbord så vi fikk dele bord med en gjeng fra Danmark

Middag og show på Garbo´s

Garbo´s-mennene
Show på Garbo´s
Ele synger på Garbo´s
Akrobatikk på Garbo´s
Lady Gaga med en vri på Garbo´s

Et par steder å spise om du ikke vil gå på Garbo´s hver kveld

Restaurante Guantánamo

Restaurante Guantánamo lå ikke langt i fra huset så her spiste vi middag to av våre kvelder på Gran Canaria. Det høres kanskje ikke så fristende ut å gå og spise på en restaurant med samme navn som en fangeleir, men de hadde veldig god mat. Blant annet et bredt utvalg av biff og ulike fiskeretter.

Amadores Beach Club

På Amadores Beach Club var vi også å spiste et par ganger, inkludert vår første kveld på Gran Canaria. Veldig god mat og gode drinker. En litt dyrere restaurant, men verdt å ta en tur.

Mojito på Amadores Beach Club

Det var en flott tur vi hadde og jeg må innrømme at det var litt deilig å komme seg bort fra den travle juletida. Spesielt siden vi fikk nyte sol og varme.

Har du noen gang vært på Gran Canaria? Gjorde du noe av det samme som vi gjorde?

10 Replies to “Gran Canaria – her er det sommer året rundt”

1. Så utrolig fint og informativt innlegg. Gran Canaria har jo faktisk mye spennende å by på. Tanten min har nettopp flyttet dit, så jeg håper jeg får tatt turen nedover en gang om ikke så lenge. Har ikke vært på Kanariøyene siden jeg var tenåring…og det begynner å bli ganske så lenge siden 🙂

2. Har aldri vært på Granca (Granca, Graaanca, der startet den sangen fra reklamen opp i hodet mitt, sorry). Men å reise vekk fra kulde til sommer og sol høres aldri feil ut i mine ører, så jeg kjente jeg ble litt misunnelig. 🙂 Så ut som et utrolig fint sted dere bodde. 🙂

1. Hehe, ikke bare bare med fengende reklame-sanger 🙂 Sjelden feil med sommer, og for meg som er veldig glad i sol og varme så dette var perfekt. Veldig fint sted, kunne definitivt dratt tilbake dit 🙂

3. Fint innlegg. Ser ut som dere hadde en fin jul på øya! Jeg har aldri vært på Gran Canaria selv, men drar dit faktisk om litt over en uke. Det skal bli spennende å oppleve øya som så mange nordmenn har i sitt hjerte. Siden det er det eneste stedet jeg kan fly til direkte fra hjembyen min (unntatt Oslo), kan det se ut som at det blir flere reiser dit også med årene. 🙂

1. Tusen takk!

Vi hadde det veldig fint, gøy med en litt annerledes juelferie 🙂 Tror mange nordmenn liker Kanariøyene fordi du kan reise dit året rundt, og så er det ikke så altfor langt unna heller. Absolutt en bonus å kunne fly direkte! Håper du får en bra tur, og at det lever opp til forventningene 🙂

4. Hei Tina. Så bra innlegg om Gran Canaria. Jeg har heller aldri kommet meg til Granca-øya, men satser på ta jeg snart får tatt turen ditt også. Det er aldri feil med sol og varme, og gocart er kjempegøy. Det huset dere leide var jo knallfint.

1. Tusen takk! Gran Canaria er et veldig fint sted å reise året rundt, så det er nesten bare å ta seg en tur når det måtte passe. Var en flott tur vi hadde i hvert fall i desember 🙂