Flytider på flyplassen

Hva har du egentlig krav på når flyet blir kansellert eller forsinket?

Alle har nok opplevd at flyet blir litt forsinket, men hvor lenge kan flyet være forsinket før du begynner å få krav på kompensasjon? Og hva har du egentlig krav på dersom flyet blir forsinket eller kansellert? Dette skal jeg prøve å gi deg et svar på i dette innlegget. Jeg deler også min egen erfaring da vi søkte om kompensasjon ved forsinket flygning da vi skulle hjem fra Bali.

Forsinket fly

Det er helt vanlig at fly blir litt forsinket av ulike grunner, men heldigvis må man som regel ikke vente så altfor lenge på at flyet går. Men av og til blir flyet flere timer forsinket, og da er det greit å vite hva du har krav på. Dette vil variere etter hvor lang flyturen du skal ut på er, og hvor lang forsinkelsen blir.

Du kan ha krav på mat og drikke etter to timer – eller refundert billett etter fem

  • For flyturer opptil 1500 km har du krav på mat og drikke etter bare to timers forsinkelse. Dette er en flytur til for eksempel Budapest fra Oslo.
  • For flyturer mellom 1500 km og 3500 km, og innenfor EØS, har du krav på måltid etter tre timers forsinkelse. Da kan du blant annet komme deg til Marokko, Grønnland, og Kypros fra Oslo.
  • For alle andre flyturer må det være en forsinkelse på fire timer for at man skal ha krav på måltid.
  • Er flyet mer enn fem timer forsinket skal flyselskapet tilby refusjon av billettprisen for reisen som du ikke har fått startet, eller for hele billetten dersom forsinkelsen ødelegger formålet med reisen. Da kan du også kreve å få dekket returflygning dersom dette er aktuelt.

Økonomisk kompensasjon

Selv om du ikke taper noe økonomisk ved en forsinkelse har du krav på økonomisk kompensasjon etter et visst antall timer. Her kommer igjen distanse på flygningen inn som en faktor. Men den opprinnelige kompensasjonen kan reduseres dersom du får tilbud om plass på et annet fly og ankomsttiden ikke overstiger mer enn et visst antall timer:

  • 250 EUR for flygninger opptil 1500 km (ca. 2500 kr) – kompensasjonen kan reduseres dersom du ankommer innen to timer av opprinnelig ankomsttid
  • 400 EUR for flygninger mellom 1500 og 3500 km, og innen EØS (ca. 4000 kr) – kompensasjonen kan reduseres dersom du ankommer innen tre timer av opprinnelig ankomsttid
  • 600 EUR for andre flygninger (ca. 6000 kr) – kompensasjonen kan reduseres dersom du ankommer innen fire timer av opprinnelig ankomsttid

Har du tapt økonomisk på grunn av forsinkelsen er det mulig å kreve erstatning for dette, men da krever det en del dokumentasjon som viser at det er forsinkelsen som er grunnen og at dette er innenfor flyselskapets kontroll.

Informasjonen er hentet fra Forbrukerrådet.

Hva kan du ellers ha krav på?

Er forsinkelsen over natten bør flyselskapet også tilby hotell med transport til og fra flyplassen.

Euro-sedler
Bilde fra Unsplash

Hvordan søke om erstatning?

Ønsker du erstatning må du sende inn en klage til flyselskapet. Men det er en del ting du må være klar over på forhånd dersom du skal søke om erstatning. Blant annet må du ta vare på reisedokumenter og/eller ombordstigningskort hvor du har bookingnummer. Det er også lurt å finne ut grunnen til at flyet er forsinket. Jo mer du klare dokumentere jo bedre. Dette gjelder også for eventuelle utgifter du måtte ha på grunn av forsinkelsen.

Informasjon hentet fra AirHelp.

Du må også bestemme deg for om du skal fikse det selv, eller om du skal få hjelp av selskaper som driver sånt til daglig. Jeg vil tro at det med litt undersøkelse ikke vil være for vanskelig å fikse dette selv, men det vil kanskje ta lengre tid. Får du derimot hjelp vil selskapet kreve en viss prosent av den eventuelle erstatningen du får.

Egen erfaring med forsinket fly

Da jeg var på vei hjem fra Bali i 2017 opplevde jeg at flyet ikke gikk videre etter mellomlandingen i Singapore. Vi fikk beskjed på høyttaler før landing at vi muligens ikke kom oss videre fra Singapore på grunn av lite personell. Da vi landet midt på natten fikk vi beskjed om at dette var tilfelle. Vi fikk utdelt et skjema vi måtte fylle ut slik at vi kom oss gjennom immigrasjonskontrollen i Singapore, og ble etterhvert fraktet til et hotell (som jeg dessverre har glemt navnet på). En litt stressende situasjon da vi følte at vi fikk lite informasjon i starten, men det gikk seg til etterhvert.

Nytt fly

Vi fikk oss noen timer søvn hotellet og en god frokost morgenen etter. Deretter ble vi fraktet tilbake til flyplassen og kom oss på et nytt fly videre til Amsterdam. Her måtte vi også vente noen timer ekstra da vi ikke rakk det opprinnelige flyet vi skulle tatt fra Amsterdam til Stavanger, men dette gikk fint. Flyselskapet vi fløy med var KLM, og de fikset både hotell og frokost, og fikk booket om flyene våre. Vi fikk også en kupong på mat som vi kunne bruke på flyplassen i Amsterdam. Vi var veldig fornøyd med hvordan KLM fikset dette, men vi bestemte oss også for å søke om kompensasjon da vi kom senere hjem enn planlagt.

AirHelp

Siden vi aldri hadde søkt om noe kompensasjon tidligere bestemte vi oss for at AirHelp kunne hjelpe oss med dette. Da måtte vi blant annet sende inn litt dokumentasjon om reisen, og hvor lang forsinkelsen var. Så tok AirHelp det der i fra. Det endte til slutt med full kompensasjon, altså 600 euro per pers. Det betyr at vi nesten fikk dekket hele flyturen til Bali, tur/retur. Men AirHelp tok altså en andel av kompensasjonen, så derfor vil jeg fra nå av ordne dette selv om jeg noen gang kommer borti dette igjen.

Hotellrom i Singapore
Vi fikk et fint hotellrom i Singapore og frokost dagen etter

Håper dette kan være til hjelp om du noen gang er så uheldig at flyturen blir forsinket med flere timer. Uansett er det alltid greit å vite hvilke rettigheter man har om uhellet skulle oppstå.

Har du flyet ditt noen gang blitt flere timer forsinket? Søkte du da om kompensasjon?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.