Stranda Anse Source d´Argent på La Digue, Seychellene

La Digue:

Liker du skilpadder, strender og sykler er La Digue øya for deg. På La Digue får du en rolig og avstressende ferie. Du kan sykle fra strand til strand og på veien kan du møte skilpaddene som holder til på øya. Denne øya ble vår favoritt på vår ferie i Seychellene.

Etter å ha vært fire netter på Mahé og fire netter på Praslin var det endelig klart for å slappe helt av på La Digue noen netter. For å komme oss fra Praslin til La Digue tok vi båt som tok 15 minutter, og så gikk vi fra havna til hotellet. Dette tok mindre enn 10 minutter. Vi ble møtt av en kjempehyggelig resepsjonist som gav oss masse god informasjon om hotellet og hva vi kunne gjøre på øya. En skikkelig god start på oppholdet.

Jeg har tidligere skrevet et innlegg om Seychellene med informasjon som kan være nyttig, og dette kan du lese her. Jeg har også skrevet innlegg om de andre øyene vi var på og Mahé kan du lese om her, mens du kan lese om Praslin her. Dette blir foreløpig fjerde, og siste, innlegg i «Seychelle-serien» på bloggen.

Ku-taxi på La Digue, Seychellene

Hotellet

Le Repaire – Boutique Hotel & Restaurant

Le Repaire Boutique Hotel (& Restaurant) er et lite hotell med bare 9 rom. Det ligger en kort gåtur fra båthavna, men det er også mulig å ta La Digues variant av en taxi (bilde over). Øya kalles bilfri, men det finnes noen biler her. Blant annet brukes golfbiler som taxi, og så kjører det små lastebiler med varer til butikkene. Vi valgte uansett å gå fra havna til hotellet. Innsjekken her var ikke den raskeste, men vi satt igjen med masse god informasjon og oversikt over mulighetene på øya. Vi ble vist opp til et koselig lite rom. Eller, det var egentlig ikke lite, men sammenlignet med de andre hotellrommene vi hadde på denne ferien var det lite. Men rommet hadde stor balkong og utsikt over hagen, bassenget og sjøen.

Senga på rommet på Le Repaire Boutique Hotel på La Digue, Seychellene

Utsikten fra rommet på Le Repaire Boutique Hotel på La Digue, Seychellene

Svømmebassenget ved Le Repaire Boutique Hotel på La Digue, Seychellene

Restaurant på hotellet

Som navnet tilsier er det også en restaurant her på hotellet. Det var veldig greit å bare gå ned fra rommet å sette oss i restauranten når vi var sultne. Restauranten er italiensk, og de hadde fantastisk god mat, særlig pizzaen. De hadde også sjokoladesufflé med «crème anglaise» (en slags vaniljekrem?) til dessert, og dette var midt i blinken for en sjokoladeelsker som meg.

Restauranten er så pass populær at du bør reservere bord på forhånd. Vi opplevde ikke at det var for fullt når vi spiste lunsj der på dagtid, men det var rimelig fullt på kveldstid. (Og vi var der ikke i høysesong en gang).

Hva synes vi og hva synes andre om hotellet?

Vi trivdes veldig godt på hotellet og bor definitivt her igjen om vi reiser tilbake til La Digue. Kjekke ansatte både på hotellet og i restauranten, og kort vei til det meste (med sykkel da, så klart). Jeg vil tro at andre også har trivdes på dette hotellet da det skårer 4,5 av 5 på Tripadvisor, og er ranket som nr. 1 av 8 hoteller på La Digue.

Le Repaire Boutique Hotel på La Digue, Seychellene

Hva gjorde vi på La Digue?

På La Digue hadde vi kun planlagt at vi skulle slappe av og nyte strandlivet. På de fire dagene vi var her besøkte vi fem strender og to parker. Én av strendene ligger inni den ene parken. Så det vi gjorde på La Digue var nesten egentlig bare å sykle fra strand til strand. Det var helt fantastisk deilig å bare nyte disse fire dagene uten å tenke på noe som helst som vi måtte rekke. Men for å kunne sykle rundt på øya måtte vi først leie sykler.

Leide sykler

Hotellet vi bodde på hadde sykkelutleie. Dette kostet 150 SCR (ca. 90 NOK per aug. 2018) for en dag, eller 100 SCR (ca. 60 NOK) per dag om du leier for flere dager. Vi leide for to dager om gangen siden vi ikke hadde planlagt helt hva vi skulle alle dagene, men endte altså opp med å leie alle fire dagene. Det var veldig greit å bare ta sykkelen når vi skulle ut uansett hva vi skulle.

Vi leide sykler på La Digue, Seychellene

På alle øyene på Seychellene så vi store edderkopper, La Digue var intet unntak. Her fikk vi sett en på veldig nært hold på en av våre sykkelturer.

Edderkopp i spindelvev på øya La Digue på Seychellene

Men vi fikk også møte noen litt søtere dyr.

Gecko på et blad på øya La Digue, Seychellene

Anse Severe

Vi var innom stranden Anse Severe to ganger i løpet av vårt opphold på La Digue. Dette ble en av mine favorittstrender på grunn av de store skilpaddene som gikk rundt her. I tillegg var det lite folk her og gode muligheter for dykking.

Stranda Anse Severe på La Digue, Seychellene

Skilpadde på stranden Anse Severe på La Digue, Seychellene

L´Union Estate

L´Union Estate er en park med mye forskjellig å se. Det koster 115 SCR (ca. 70 NOK per aug. 2018) å komme inn, og billettene kan kjøpes mellom 07.00 og 17.00. Etter dette er det fortsatt mulig å komme inn igjen ved å vise billett som du har kjøpt tidligere på dagen.

Her inne kan du blant annet se kokos- og vanilje-plantasje, mange store skilpadder (og baby-skilpadder), en gammel kirkegård, og en av de mest populære strendene på La Digue, nemlig «Anse Source d´Argent».

Vanilje-plantasje i L´Union Estate på La Digue, Seychellene
Skilpadde i L´Union Estate på La Digue, Seychellene

Baby-skilpadder i L´Union Estate på La Digue, Seychellene
Anse Source d´Argent

Denne populære stranden er altså inni parken L´Union Estate, så du må faktisk betale for å komme deg til stranda. Men det er absolutt verdt det, denne stranden må oppleves. Det unike strandlandskapet her gjør stranden til en av de mest fotograferte i verden. Det er kanskje denne stranden du ser for deg når du tenker på Seychellene?

Stranden Anse Source d´Argent i parken L´Union Estate på La Digue, Seychellene

Stranda Anse Source d´Argent på La Digue, Seychellene

The Veuve Reserve

The Veuve Reserve er et naturreservat som lå rett ved hotellet. Reservatet ble åpnet for å ta vare på «the Seychelles Black Paradise Flycatcher» som lokalt kalles «Vev». Den er Seychellenes mest truede fugleart og er listet som kritisk truet.

Vi tok turen bort hit en dag for å se om vi kunne få øye på denne fuglen. Det er laget til en god sti gjennom skogen i reservatet, og det er gratis å gå inn. Vi gikk stille gjennom hele løypa i skogen og så flere ulike fugler, men ingen Black Paradise Flycatcher dessverre.

Grand Anse – Petite Anse – Anse Coco

Grand Anse, Petite Anse og Anse Coco er tre strender som ligger ved siden av hverandre. Vel, nesten i hvert fall. Du kommer deg lett til Grand Anse med sykkel, men Petite Anse og Anse Coco når du bare til fots. Fra Grand Anse følger du en sti inn i skogen og over en liten fjelltopp så kommer du til Petite Anse. Fra Petite Anse til Anse Coco må du igjen inn på en sti gjennom skogen og over en fjelltopp. Turen fra Grand Anse til Anse Coco regnes å ta ca. 30 minutter. Altså ikke en veldig lang tur, men kan være litt krevende da det er ganske bratt stigning. Men alt i alt en kjekk tur som jeg gjerne ville tatt igjen.

Grand Anse

Grand Anse er den lengste stranda på øya, men det er ikke gode bademuligheter her. Særlig mellom mai og oktober er det sterke strømmer og store bølger her. Men selv om det står et stort advarsel-skilt i det man kommer til stranda, var det selvfølgelig noen som skulle bade her (til og med barn..).

Det var en fin strand, men vi hadde allerede bestemt oss for at vi skulle videre til Petite Anse så vi ble ikke her så lenge.

Stranda Grand Anse på La Digue, Seychellene

Stranden Grand Anse på La Digue, Seychellene

Petite Anse

Petite Anse var altså en liten gåtur fra Grand Anse, jeg vil si ca. 10 minutter. Her var det nesten ingen folk, muligens fordi de fleste bare ble på Grand Anse, eller gikk videre til Anse Coco. Synd for de fordi dette var en veldig fin strand. Men vi ble jo ikke så lenge vi heller da vi også gikk videre til Anse Coco.

Skilt på stranda Petite Anse på La Digue, Seychellene

Stranda Anse Petite på La Digue, Seychellene

Stranden Petite Anse på La Digue, Seychellene

Anse Coco

Etter en omlag 15-20 minutter gåtur fra Petite Anse kom vi til Anse Coco. Dette var også en nydelig strand, og det var ikke for folksomt her heller. Men av disse tre strendene likte vi nok best den i midten, Petite Anse.

Skilt på stranda Anse Coco på La Digue

Stranden Anse Coco på La Digue, Seychellene

Kreps på stranda Anse Coco på La Digue, Seychellene

La Digue var en helt fantastisk øy, definitivt vår favoritt av øyene vi besøkte på Seychellene. Rolig og avslappende tilværelse hvor vi kan ta sykkelen fatt og finne nydelige strender bare et lite stykke unna. Helt perfekt.

Har du vært på Seychellene og hvor var du i så fall? Hvis du ikke har vært, hvilken av øyene ville du reist til?

4 Replies to “La Digue – Seychellenes fredfulle paradis”