Pitcher plants på en sti nedenfor Morne Blanc på Mahé, Seychellene

Mahé:

Ønsker du å se Seychellenes hovedstad, en nydelig botanisk hage og oppleve en fjelltur med flott utsikt bør du vurdere å reise til Mahé.

Da vi reiste til Seychellene i sommer (2018) startet og avsluttet vi ferien på Mahé. Mahé er hovedøya i øygruppa Seychellene. Her er hovedstaden Victoria, og flyplassen ligger en omlag 20 minutters biltur unna. Vi ankom flyplassen en tidlig søndagsmorgen i midten av juni. Her måtte vi først gjennom immigrasjon- og passkontroll. Det gikk overraskende fort og plutselig hadde vi fått hentet bagasjen og var på vei i taxi til hotellet.

Jeg har skrevet et innlegg med litt generell info om Seychellene tidligere så gjerne sjekk ut dette før du leser videre. I dette innlegget vil jeg skrive om hotellene vi overnattet på da vi var på Mahé og hva vi gjorde på øya.

Stranda ved Avani Seychelles Barbarons resprt and spa, Mahé, Seychellene

Hotellene

Vi tilbrakte totalt fem netter på Mahé, de fire første på «Avani Seychelles Barbarons Resort & Spa». Deretter var vi på øyene Praslin og La Digue, før vi tok den femte og siste natta vår på Mahé. Da overnattet vi på «The H Resort Beau Vallon Beach». Skulle helst ha hatt fire netter på det siste hotellet fordi det var helt fantastisk, men da vet vi det til neste gang. Under her kommer det litt om hotellene vi overnattet på.

AVANI Seychelles Barbarons Resort & Spa (4-stjerners)

Senga på rommet på AVANI Seychelles Barbarons Resort & Spa på Mahé, Seychellene

AVANI Seychelles Barbarons Resort & Spa er, som navnet sier, et resort og ligger midt på øya. Det er en halvtimes kjøretur fra flyplassen. Vi ankom hotellet ganske tidlig, og selv om de egentlig har innsjekk fra kl. 14.00 fikk vi heldigvis sjekke inn med en gang. De var veldig hyggelige i resepsjonen, og vi fikk velkomstis (ja, is) mens vi ble satt i en sofa for å sjekke inn. Dette gikk kjapt og greit, og så var vi på vei til rommet. Vi hadde «standard rom», og rommet var fint og hadde grei størrelse. Etter å ha funnet oss til rette ville vi utforske området litt. Hotellet ligger i gåavstand til et par små butikker og en café (som var stengt da vi var der). I tillegg er det busstopp rett utenfor hotellet, bare snakk med de i resepsjonen så får du bussruter.

Egen strand

På resortet finner man spa og treningsrom. De har også en egen strand, Anse Barbarons. En fin strand, men store bølger utover dagen slik at det var litt mer usikkert å bade her. Men det var også et basseng på området med god temperatur.

Stranda ved Avani Seychelles Barbarons resprt and spa, Mahé, Seychellene

stranda på AVANI Seychelles Barbarons Resort & Spa på Mahé, Seychellene
Mat på området

På AVANI hadde vi frokost inkludert, og det var en god frokostbuffet med litt av hvert så de fleste skal nok finne noe for deres smak. Utover dagen serverte de lunsj i denne samme restauranten, og på kvelden hadde de middagsbuffet med ulike tema for hver kveld. Favoritten min ble bbq-night. I tillegg har de en thai-restaurant og to barer på området.

Var vi fornøyde med hotellet og hva mener andre?

Det var et helt greit resort med det vi trengte på området eller helt i nærheten. Vi kunne gjerne bodd her igjen, men som jeg nevnte tidligere falt det andre Mahé-hotellet enda bedre i smak. Generelt sett virker det som folk flest er fornøyde med hotellet da det har 4 av 5 på Tripadvisor (noe som tilsvarer «svært bra»). Men dere er kanskje nysgjerrige på det andre hotellet?

The H Resort Beau Vallon Beach (5-stjerners)

The H hotel, Beau Vallon Beach på Mahé, Seychellene

The H Resort Beau Vallon Beach er også et resort, men dette ligger nord på øya. Dette ligger også nesten 30 minutter fra flyplassen. Vi ankom hotellet rundt tiden for innsjekk (15.00) så vi fikk sjekke inn med en gang. Her fikk vi velge mellom juice og prosecco som velkomstdrink, og det var veldig godt med et glass prosecco etter en lang dag med reise fra La Digue. Også her gikk innsjekken kjapt og greit, og vi kom oss bort til junior-suiten vi hadde bestilt. Helt fantastisk rom med stort bad med badekar, king size seng og et uteområde med sofa, sittegruppe og solsenger. Veldig synd at vi bare skulle være her én natt.

Vi fikk ikke sett så mye på området den dagen vi kom, men vi fikk oss en lunsj i poolbaren, og vi fikk sett en flott solnedgang.

Solnedgang på stranda til The H Resort Beau Vallon Beach på Mahé, Seychellene

Spa, trening og bading

På dette resortet er det også spa og treningsrom. Resortet har to basseng der et av dem er barnebasseng. Men har du heller lyst å bade i sjøen er det strand rett ved hotellet. Her var det mye mindre bølger enn på stranden til AVANI. Beau Vallon er nok et mye bedre område  for bading, snorkling og dykking. Men i likhet med AVANI ligger The H Resort i grei gåavstand til flere butikker og til busstopp.

Mat på området

På The H Resort var frokost inkludert, og her var frokostbuffeten enda større enn på AVANI. Mye godt å velge i, også champagne for de som liker det til frokost. Det skal mye til å bli matlei her for her er det 5 restauranter som serverer lunsj og/eller middag. Det er poolbaren som serverer enkel mat som burgere og sandwicher, en japansk restaurant, bbq-restaurant, buffet med temakvelder, og en Trader Vic´s. Med andre ord en god blanding. Det er også en bar i resepsjonsområdet. Men om du skulle bli lei maten på hotellet finnes det også restauranter i området utenfor hotellet.

Traders Vic´s Seychelles på The H Resort Beau Vallon Beach på Mahé, Seychellene

Var vi fornøyde med hotellet og hva mener andre?

Som dere sikkert allerede har forstått var vi veldig fornøyd med dette hotellet, men vi var jo bare én natt så vi kan vel egentlig bare si at vi fikk et veldig godt førsteinntrykk. Men skal vi til Seychellene og Mahé en gang i fremtiden kommer vi sannsynligvis til å velge The H Resort. Det var herlig med et så stort og fint området med flere restauranter, badevennlig strand og ikke minst det nydelige rommet. Det virker også som at andre er fornøyde da de scorer 4,5 på Tripadvisor og flesteparten har sagt at hotellet var «ypperlig». Det er absolutt anbefalt om du vil ha god standard og kan (og vil) betale litt ekstra for hotell.

Hva gjorde vi på Mahé?

Victoria

Klokketårn i Victoria på Mahé, Seychellene

Victoria er hovedstaden på Seychellene, og regnes som en av verdens minste hovedsteder. Vi tok bussen fra hotellet til Victoria den ene dagen og kikket litt i byen og i den botaniske hagen. Vi hadde også lunsj her før vi reiste tilbake hotellet den dagen. Gjerne spis på «Le Café de L’horloge» om du en gang befinner deg i Victoria for her var det god mat.

Klokketårnet som er på bildet over er visstnok en severdighet i Victoria, men noe mer spennende enn det som vises på bildet var det ikke. Det fungerte egentlig bare som en rundkjøring. Ellers gikk vi også forbi en kirke, et tempel og det lokale markedet. For vår del var ikke Victoria så spennende utenom turen i den botaniske hagen som jeg forteller om under. Men likevel kjekt å ha en litt annerledes dag hvor vi fikk testet bussene og kikke litt i byen.

Pizza på restaurant i Victoria på Mahé, Seychellene

Den botanisk hagen

Den botaniske hagen i Victoria på Mahé, Seychellene

Den botaniske hagen synes i hvert fall vi er verdt å ta en tur innom dersom du er i Victoria. Her gikk vi å kikket i litt over en time på spennende planter og dyr. Blant annet fikk vi sett Coco de Mer, verdens største nøtt, for første gang. Den vokser naturlig i naturreservatet Vallée de Mai på Praslin, men har altså blitt plantet her. Det er «hunkjønn-palmene» som får de litt spesielle nøttene formet som en rumpe. Det som ligger til høyre på bildet under kommer fra hankjønn-palmen, så dere forstår kanskje hvorfor mange turister synes det er morsomt å legge disse to ved siden av hverandre..

Skilt som viser Coco de Mer i den botaniske hagen i Victoria på Mahé, Seychellene

Info om Coco de Mer i den botaniske hagen i Victoria på Mahé, Seychellene

Lenger opp i parken er det en egen liten Asia-inspirert hage. Høydepunktet her var at vi så «fruit bats» (også kalt megabats, eller flygehunder på norsk). De er store og kan bli 40 cm lange og ha et vingespenn på 1,5 m! Det var samlet en hel haug av de i toppen av noen trær og selv om de er store var det egentlig bare tilfeldig at vi så dem før vi gikk videre. En kul opplevelse å ha så store flaggermus flyvende over oss. Det var også mange i område ved AVANI resortet fant vi ut etterhvert, så da fikk vi sett de der også. En liten filmsnutt av én enslig fruit bat.

Den asiatiske delen i den botaniske hagen i Victoria på Mahé, Seychellene

Asiatisk del av den botaniske hagen i Victoria på Mahé, Seychellene

Det var mye fine planter å se, og parken er delt inn i ulike tema så du kan følge kartet du får når du kjøper billett å finne det du har mest lyst å se. Det kostet 100 SCR (ca. 60 NOK per august 2018) å komme inn, og det var absolutt verdt de kronene synes jeg. Etter vi var ferdige her gikk vi tilbake til sentrum å hadde den tidligere nevnte lunsjen før vi dro tilbake til hotellet.

Den botaniske hage på Mahé, Seychellene

Den botaniske hagen i Mahés hovedstad, Victoria på Seychellene

Botanisk hage i Victoria på Mahé, Seychellene

Orkidéer i botanisk hage i Victoria på Mahé, Seychellene

Morne Blanc

Vi hadde lest at på toppen av Morne Blanc kunne vi få fantastisk utsikt over Mahé. Derfor ville vi gjerne ta turen opp her. Da tok vi bussen fra Grand Anse, et busstopp et lite stykke i fra hotellet, bort til Port Launay. Her var det en mindre bussterminal og fra her skulle vi ta bussen videre opp mot Morne Blanc. Da vi kom til terminalen måtte vi vente en god stund til neste buss, så vi sjekket ut stranda som var bare noen meter lenger borte. En nydelig og (nesten) folketom strand. Vi var jo ganske tidlige så det er mye mulig det blir fullere utover dagen.

Port Launay

Strand og båter ved Port Launay på Mahé, Seychellene

Etterhvert ble det på tide å ta bussen mot fjellet. Som jeg nevnte i forrige innlegg om Seychellene koster det kun 7 SCR (ca. 4 NOK) per vei, så totalt brukte vi 16 kr hver for å komme oss til og fra fjellet med buss. Det er nesten gratis. Selve turen opp fjellet var bratt, men det var ikke så langt opp til toppen. De beregner to timer tur/retur, men vi brukte mindre enn det. Da vi nærmet oss toppen kunne vi se fin utsikt utover de andre fjellene, men til vi var nådd toppen hadde en tykk tåke lagt seg over Morne Blanc. Det var en liten nedtur, men vi fikk oss i det minste en liten fjelltur.

Morne Blanc nature trail på Mahé, Seychellene

Morne Blanc på Mahé, Seychellene

Da vi kom oss ned fulgte vi en sti som var i nærheten og gikk forbi en teplantasje. Her oppe fikk vi en fin utsikt over en liten del av Mahé, dog fra et mye lavere punkt enn fra toppen av Morne Blanc. Det var også noen spennende planter som vokste her; «pitcher plants» eller kannebærer som det heter så fint på norsk.

Fjellet Morne Blanc på Mahé, Seychellene

Pitcher plants på en sti nedenfor Morne Blanc på Mahé, Seychellene

Pitcher plant i nærheten av Morne Blanc på Mahé, Seychellene

Vi koste oss masse på Mahé, men vi gledet oss til å komme oss videre til strandliv og Coco de Mer på Praslin. Dette kommer i neste innlegg!

6 Replies to “Mahé – hovedøya på Seychellene”