Tina Reiser - Reiseåret 2019

Mine reiser i løpet av året 2019:

Reiseåret 2019 var et kjekt, men annerledes reiseår. Ikke helt som jeg hadde sett for meg, men når jeg ser tilbake er jeg likevel veldig fornøyd. Jeg har fått besøkt fire nye byer i tre ulike land, og har gått 10+ toppturer. Gøy å oppleve litt byliv i utlandet, men også se hva jeg kan oppleve «rett utenfor døra» hjemme. Første turen gikk innenlands allerede i februar og den siste turen i slutten av oktober.

Reiseåret 2019 startet i Kristiansand i februar

Reiseåret startet i vinterferien da jeg tok en liten helgetur til Kristiansand. Da tok vi toget fra Sandnes til Kristiansand etter jobb på fredagen og dro hjem igjen søndag formiddag. Veldig kjekt å komme seg bort en helg og bo på hotell. Vi bodde på Thon Hotel Parken rett ved Torvet i Kristiansand og var fornøyde med det.

Lørdagen brukte vi i dyreparken i Kristiansand. Det var mange år siden sist jeg hadde vært der så det var gøy å komme tilbake igjen. Det er en stor park med mange spennende dyr. Om kvelden gikk vi ut å spiste på restaurant før vi dro hjem igjen etter frokosten på søndag.

NSB-tog på Kristiansand Stasjon
Tårnet i Kardemomme By i Dyreparken i Kristiansand
Kardemomme By i dyreparken
Koser med gris i dyreparken
Domkirken på Torvet
Domkirken på Torvet i Kristiansand

10 på topp i Sandnes – fra juni til oktober

I juni fortsatte reiseåret, men da i min nabokommune. Da ble jeg introdusert for Stavanger turistforenings «10 på topp i Sandnes». Første toppen jeg gikk til var Bråsteinåsen i midten av juni og jeg fullførte med Ramnafjellet i slutten av oktober. Jeg er allerede klar for 10 på topp i Sandnes 2020 som forhåpentligvis blir introdusert utover våren.

Under kommer toppene i stigende rekkefølge etter når jeg gikk dem.

Vil du lese mer om de enkelte turene kan du klikke på bildene.

1 av 10 – Bråsteinåsen
På toppen av Ramnafjellet / Rabnafjell
10 av 10 – Ramnafjellet

Dublin i juli

I juli reiste min mor og jeg til Irland, nærmere bestemt Dublin. Ingen av oss hadde tidligere vært i Irland så vi gledet oss til å oppleve dette landet. Spesielt gledet vi oss til å se Moher-klippene. Denne opplevelsen kunne blitt enda bedre om det ikke hadde vært tåke den dagen vi skulle se klippene, men det var absolutt et av høydepunktene likevel.

Dublin var en veldig fin by som jeg veldig gjerne reiser tilbake til!

Ha'Penny Bridge i Dublin
Ha’Penny Bridge i Dublin
Book of Kells, The Long Room, Dublin
The Long Room på Trinity College i Dublin
Cliffs of Moher i tåke
Høydepunktet i Irland – Cliffs of Moher
Vindfullt på Cliffs of Moher

Edinburgh i juli

I juli tok min mor og jeg også turen til Skottland, til byene Edinburgh og Aberdeen. I Edinburgh utforsket vi gamlebyen hvor Edinburgh Castle er, vi fikk besøkt Edinburghs høyeste punkt Arthur’s Seat, og så ble det litt shopping i den nyere delen av byen. For å komme oss til Aberdeen tok vi toget fra Edinburgh. Her spiste vi mye god mat på Cosmo og besøkte Soul Bar som er en bar inni en kirke.

Jeg vil gjerne tilbake til Skottland, men da blir det nok til «The Highlands».

Inngangen til Edinburgh Castle
Edinburgh Castle
Utsikt over Edinburgh fra Edinburgh Castle
Utsikt fra slottet
Mann i kilt med sekkepipe
Har man egentlig vært i Skottland om man ikke har sett en mann med sekkepipe og kilt?
Bar i en kirke
Soul Bar i Aberdeen
Soul Bar

Flørlitrappene i august

I august var det igjen på tide å se hva Norge hadde å by på, men jeg holdt meg fremdeles hjemme i mitt eget fylke. Da dro jeg sammen med min søster og min mor til Flørli for å gå 4444 trappetrinn. Det gikk sakte, men sikkert opp, og vi fikk flott utsikt underveis. En del andre folk som også gikk denne turen da vi var der, men det var gøy med en litt annerledes fjelltur.

Innlegg om turen til Flørli kommer etterhvert.

Preikestolen på avstand fra båten inn til Flørli
På vei inn til Flørli fikk vi også sett Preikestolen
Flørlitrappene
Utsikt fra Flørli-trappene

Reiseåret 2019 avsluttes i Gdánsk i oktober

Årets siste reise, om vi ser bort i fra turen til Ramnafjellet, gikk til Gdánsk i Polen. Dette var min første reise alene, noe jeg har skrevet et eget innlegg om. En veldig kjekk og lærerik tur, og soloreise gav virkelig mersmak. Det holdt med to dager i Gdánsk denne gangen, men kanskje blir det en lengre reise alene til neste år. Byen har et spennende museum om 2. verdenskrig, flotte bygninger, og gode shoppingmuligheter så jeg anbefaler virkelig å besøke Gdánsk. En flott by!

Pariserhjul og Gdánsk-skilt
Kranen i Gdansk, Polen
Rådhuset sett fra tårnet i Mariakirken
Noen av husene ved Długi Targ i Gdánsk

Alt i alt var reiseåret 2019 et flott år og jeg håper å få opplevd nye land, byer og fjelltopper i 2020. Ingenting er planlagt enda, så tiden vil vise hvordan reiseåret 2020 blir. Jeg er klar 🙂

Hvordan har ditt reiseår vært? Har du planer for reiseåret 2020?

10 Replies to “Reiseåret 2019”

1. Høres ut som et flott reiseår, har spesielt likt å følge med på toppturene i Sandnes. Må prøve meg på det samme til neste år. 🙂

Flørlitrappene har jeg hatt lyst til å besøke lenge, ser frem til å høre mer om dette.

Selv har jeg ingen reiseplaner til neste år, men det dukker nok opp noen planer snart. Prøver å overtale min bedre halvdel til Mont Blanc, men det er ikke så lett… Ellers blir det nok flere turer i Norge 🙂

Godt nytt reiseår 🙂

1. Så gøy at du vil prøve deg på 10 på topp til neste år 🙂 Flørlitrappene var også en fin tur så jeg ville absolutt prøvd å fått til den turen også i 2020 om jeg var dere.

Planene kommer nok etter hvert. Mont Blanc høres spennende ut da! Gleder meg til å se hvor deres neste turer går til 🙂

Godt nytt reiseår til dere også! 🙂

2. Mange spennende reiser og opplevelser du har fått til i 2019. Gleder meg til å følge med deg videre 🙂

Planene mine foreløpig er en tur til Kiev i slutten av januar og en tur til Aachen i mars. Påskeferien blir lagt til Risør. Så får vi se videre om det blir noen større tur etter hvert.

Riktig godt nytt år!

1. Kjekt å ha litt planer allerede, forhåpentligvis er min neste tur planlagt om ikke altfor lenge også 🙂 Blir spennende å følge deg videre i 2020!

Godt nytt år! 🙂

3. Godt nytt år, Tina. 🙂 Ser ut som du hadde et fint 2019 – og gikk mange fine turer i nærområdet. Nettopp det å oppleve mer av Norge er mitt mål i 2020 også. Jeg starter med en tur til Beitostølen alt til helgen (det blir virkelig «fjolls til fjells», da jeg skal forsøke meg på ski), og så fikk vi opphold på Farris bad i Larvik til jul, det gleder jeg meg til. Ellers har jeg mange tanker om steder i Norge, samt en tur til New York booket. Resten gjenstår å se! 😀 Gleder meg til å følge deg også i 2020. Krysser fingrene for at du får tatt deg en alenereise til, altså!

1. Godt nytt år! Ja, 2019 ble et ganske bra år, sånn reisemessig i hvert fall 🙂 Men veldig klar for å ta fatt på 2020 nå og håper dette året blir minst like bra. Håper også på en ny soloreise 😀

Så gøy at du får reise avgårde nå til helgen. Skulle gjerne kommet meg på en skitur jeg også, begynner å bli veldig lenge siden. Farris Bad ser fantastisk ut! New York også forsåvidt, har aldri vært i USA så det virker veldig spennende 🙂 Gleder meg til å følge deg videre!

4. For et flott reiseår, og så mange fine opplevelser i Norge! Ofte glemmer vi hvilket flott land vi bor i. 😀 Ønsker deg et riktig godt nytt år, og mange fine reiseopplevelser i 2020!

1. Ja, vi er nok mange som kan bli flinkere å huske på alt vi kan oppleve i vårt eget land 🙂 Håper å få sett minst like mye av Norge i år også, og kanskje komme meg litt lenger nord denne gangen. Har aldri vært lenger nord enn Møre og Romsdal, hehe 🙂
      Vil ønske deg også et godt nytt (reise)år, og så gleder jeg meg til å se hvor dine reiser går i 2020.