Coronavirus

Reiseåret 2020: Året Covid-19 satte en stopper for de fleste reiser

Reiseåret 2020 ble veldig annerledes enn jeg hadde sett for meg. Jeg hadde tenkt at jeg hvert fall skulle få til tre turer: én i påsken, én i sommerferien, og én i løpet av høsten. Bare én av tre turer ble gjennomført, og denne ble også annerledes enn jeg først så for meg. Men det ble en veldig fin tur likevel og jeg ville ikke vært den foruten. Koronaen ødela heldigvis ikke alle reise-muligheter. På grunn av korona hadde jeg også sett for meg å gå mange fjellturer, men dette ble heller ikke som planlagt. Det kan jeg ikke skylde på koronaen, men på min egen latskap kanskje? Uansett håper jeg på et bedre år til neste år både når det kommer til reise og fjellturer.

Men slik ble altså reiseåret 2020 for TinaReiser:

Januar, februar, mars – rolig start på året

I januar og februar skjedde det forholdsvis lite både på reise- og turfronten, men i mars ble det i det minste litt mer gåturer. Dette var da Norge stengte ned og jeg plutselig fikk mye mer fritid. Ikke kunne jeg trene slik jeg pleide på senteret og ikke kunne jeg reise på jobb heller. Da ble det mye tur i nærområdet på Ålgård. Jeg fant meg en runde som tok i overkant av en time å gå, og denne turen gikk jeg nesten daglig. I tillegg gikk jeg til en liten topp på Rossåsen, som også var en fin tur.

Skjermbilde av tur til Figgjo fra Ålgård og tilbake
Runden fra Ålgård ned til Figgjo og tilbake igjenca. 6,5 km
Skjermbilde av tur til toppen av Rossåsen
Toppen av Rossåsen – Ca. 7 km

April – En avlyst reise

I april skulle egentlig en venninne og jeg til San Francisco, Costa Rica og Panama. Dette ble selvsagt ikke noe av da hele verden var i lockdown. Kort oppsummert skulle vi ha to netter i San Francisco, åtte netter i Costa Rica, og en natt i Panama. Vi skulle se Golden Gate Bridge, Golden Gate Park, og rett og slett utforske San Francisco. Vi skulle også besøke og overnatte flere steder i Costa Rica. Her ville vi besøke nasjonalparker, se vulkan, utforske hovedstaden og mye mer. I Panama hadde det for det meste blitt utforsking av Panama By. Så dumt at denne turen ikke ble noe av, jeg hadde gledet meg masse. I tillegg har vi fortsatt ikke fått igjen pengene vi betalte for turen, noe som gjør det ekstra surt. Men krysser fingrene for at de kommer snart.

Vil du lese mer om hva vi hadde planlagt på denne langturen kan du lese om det her.

En kjekk ting som skjedde i april 2020 var at «10 på topp i Sandnes» startet. Planen var å fullføre alle ti toppene, men dessverre ble ikke alle toppene besteget i 2020. Ny sjanse i 2021 😊

Corona i USA - Får ikke sett Golden Gate Bridge i San Francisco
Vi går glipp av avslappende dager i Manuel Antonio på grunn av Corona
Corona gjør at vi ikke får sett Casco Antiguo i Panama By

Mai og juni

Mai og juni ble nok de månedene med flest fjellturer. Været var bra og jeg var motivert til å fullføre «Ti på topp i Sandnes». Jeg gikk to ganger til Grimslifjellet (den første turen var i påsken), og flere ganger til Bjørndalsfjellet. Bjørndalsfjellet gås fra samme sted som til Dalsnuten som jeg også gikk til i sommer. Alle disse turene gir flott utsikt på toppen.

Andre fjellturer jeg gikk var blant annet til Mattirudlå, Bråsteinåsen, Skogaberget og Øykjafjellet. Alle en del av «10 på topp i Sandnes», men med varierende vanskelighetsgrad og lengde. Totalt gikk jeg 5 av 10 topper, de resterende får jeg eventuelt ta igjen i 2021.

På selveste nasjonaldagen gikk jeg og en venninne til Hågå, en topp i Oltedal i Gjesdal kommune. En kjempeflott tur med fantastisk utsikt på toppen. Det er ikke en veldig lang tur, men det er forholdsvis bratt.

Utsikten fra toppen av Grimslifjellet
Hågå 561 m.o.h.
Toppen av Hågå på 17. mai

Juli – Norgesferie

For første gang på flere år ble det ikke utenlandstur i sommerferien, men det gjorde absolutt ingenting når jeg fikk oppleve litt av Norge i stedet for! Både Bergen & Loen, og Ålesund & Flåm stod på listen over steder jeg og mor skulle besøke i sommer, og vi ble ikke skuffet. Høydepunktet var nok Loen med det grønne brevannet og den flotte naturen. Men Bergen, Ålesund og Flåm falt også i smak, og det er alle stedet jeg gjerne besøker igjen. I Bergen fikk vi besøkt Fløyen, og i Loen fikk vi sett både Rakssetra, Loen Skylift og Olden. I Ålesund besøkte vi Atlanterhavsparken og Aksla, og spiste mye god mat. Til slutt, i Flåm, tok vi Flåmsbana og kjørte opp til Stegastein utsiktspunkt.

Jeg tar gjerne en ny Norgesferie i år dersom utenlandsreiser fortsatt er vanskelig å få til i sommer. Da vil jeg helst dra litt lengre nord.

En annen kjekk opplevelse i juli kom på julis siste dag. Da tok jeg turen til Månafossen og Mån for aller første gang. En flott tur hvor jeg fikk testet hengekøyen min.

Utsikt over Bergen fra Fløyen
Rød ryggsekk på grå husvegg på Rakssetra i Loen
Utsikt over Ålesund by
Ei av verdas vakraste togreise
Stegastein i Flåm
Utsiktspunkt 1 over Månafossen
Rosa Osprey ryggsekk ved brun Ticket to the Moon hengekøye ved elva ved Friluftsgården Mån

August til desember – gåturer og drømmer om reise

Årets andre halvdel har vært forholdsvis kjedelig på både reise- og turfronten. Det har blitt noen turer her og der, men disse har det blitt færre av jo nærmere vi har nærmet oss årets slutt. I oktober hadde jeg egentlig planer om å ta en solotur til Amsterdam, men dette ble dessverre bare med tanken. Heldigvis får jeg nok muligheten til dette en annen gang.

Men noen turer har det altså blitt, blant annet nye turer til Bjørndalsfjellet og Grimslifjellet, men også noen nye turer. Det har blitt turer i Melsheia i Sandnes, på ulike strender i området, rundt Mosvatnet i Stavanger, og en tur til Fjøløy Fort og Fyr. Også andre gåturer i nærområdet.

Alt i alt ble det et litt annerledes år enn forventet, men jeg har likevel fått gått mange nye turer. Forhåpentligvis blir det enda flere i 2021.

Skum på Hellestø
Hellestø-stranden

Planer for 2021

Foreløpig har jeg faktisk ingen reiseplaner for 2021. Dette er fordi at situasjonen med Covid-19 fortsatt er så usikker, og jeg ønsker ikke å ta noen sjanser. Men jeg håper på mange flotte gåturer her jeg bor, og kanskje en ny Norgesferie. Og så kanskje jeg kan ta en helgetur i Europa til høsten?

Hvordan har året 2020 vært for deg?

One Reply to “Reiseåret 2020”

1. 2020 ble virkelig et spesielt reiseår altså (vel, og et veldig spesielt år generelt!). Synd du ikke fikk reist til Amerika, både San Francisco og Panama er steder jeg virkelig liker. Heldigvis er stedene der når koronaen går over også! Da kunne jeg virkelig tenke meg en tur til Costa Rica selv.

Selv med de begrensningene som har vært så virker det som du fikk oppleve masse flott i Norge. Månafossen var jeg faktisk ved nå i helgen, så den kan besøkes både på sommer og vinter 🙂