Fontaine de Trevi, Rome, Italie

Roma: Trevifontenen (Bilde fra Adobe Stock)

Roma:

Vi dro til Roma i juni 2014 som en del av «langturen» vår den sommeren. Da dro vi først til Barcelona , deretter til Roma og så avsluttet vi turen på Malta. Det var en kjekk tur, men vi hadde ikke så altfor mye planlagt på forhånd over hva vi skulle gjøre. Men litt fikk vi opplevd likevel.

I dette innlegget skal du få lese om våre 4 dager i Roma, og jeg begynner som vanlig med litt fakta om stedet.

Roma-fakta

• Beliggenhet: Roma er hovedstaden i Italia som ligger sør i Europa
  • Språk: Italiensk
  • Valuta: Euro
  • Tidsforskjell: Ingen

Reisen dit

Vi dro altså til Roma med fly fra Barcelona. Da fløy vi med flyselskapet Vueling og dette tok omlag 1 time og 45 minutter. Drar du fra Oslo tar det litt over 3 timer med direktefly. Ved ankomst hentet vi bagasjen vår og så tok vi toget fra flyplassen til «Roma Termini», togstasjonen som lå like ved hotellet. Toget går ofte og er det raskeste alternativet av kollektiv transport.

Klima

Årstidene i Roma er egentlig slik som her hjemme i Norge. Når det er sommer eller vinter her, er det også det i Roma. Men det blir ikke like kaldt der på vinteren som i Norge, og så kan det bli rimelig hett på sommeren. Vi var i Roma i juni og da var det egentlig for varmt å gå å kikke i byen (i hvert fall for min del). Det er anbefalt å besøke Roma mellom april og juni, eller i september og oktober.

Palme i Roma, Italia

Hotell

The Radisson Blu es. Hotel, Rome (5 stjerner)

Hotellet vi bodde på var Radisson Blu. Dette lå 5-10 minutter i fra togstasjonen Roma Termini, da til fots og med kofferter. Hotellet har altså fin beliggenhet i forhold til kollektiv transport da det også går busser utenfor denne terminalen. Herfra tok vi «citysightseeing-bussen» (hop on, hop off) da vi skulle utforske Roma. Det er også mange spisesteder rundt hotellet, og om du liker å gå litt ligger Colosseum en ca. 20 minutters gåtur fra hotellet. Vi tok også den 25 minutters lange turen ned til Hard Rock Café hvor vi hadde lunsj den ene dagen.

Hotellet har spa, treningsrom, og utendørs basseng på taket som er åpent fra juni til september. Det er også to restauranter og en bar ved bassenget. Vi var fornøyde med hotellet og rommet vårt, men på Tripadvisor får de 3,5, noe som tyder på at de kanskje ikke helt lever opp til 5-stjerners standarden.

Radisson Blu Roma, Italia
Bassenget på Radisson Blu Rome
Måke ved bassenget
Vi fikk besøk ved bassenget
Room Service med biff og drink
Fornøyd med Room Servicen
Drink med jordbær

Opplevelser i Roma

Vi hadde én dag der vi kjøpte en 24-timers billett til «Hop on, Hop off»-bussen slik at vi kunne se mest mulig av Roma. Da fikk vi sett en god del av severdighetene.

Ellers utforsket vi mye området rundt hotellet og testet ut ulike kaféer og restauranter. Men vær forsiktig dersom du går rundt i gatene i Roma. Trafikken her er ikke som i Norge, og skal du over veien må du nesten bare begynne å gå og håpe at bilene stopper (selv ved overgangsfelt og trafikklys). Vi ventet som regel til noen andre begynte å gå over veien før vi selv begynte å gå.

Colosseum

Colosseum dukker nok opp i de aller flestes hoder når de tenker på Roma, meg selv inkludert. Det var altså en selvfølge at vi skulle se Colosseum når vi var i Roma. Om du mot formodning ikke har hørt om Colosseum, så er det et amfiteater og et at de mest kjente byggverkene i hele verden. Dette gjør at det også er et av de mest besøkte stedene for turisme. Byggverket har en oval form og det er over 500 meter rundt hele bygget. Det ble innviet i år 80, og rommet i sin tid rundt 50 000 tilskuere. Da ble det først og fremst brukt til gladiatorkamper og dyrekamper. I dag er Colosseum «bare» en turistattraksjon og turister kan betale for å komme inn i arenaen.

Kvelden vi ankom Roma gikk vi oss en kveldstur og gikk da bort til Colosseum. Da slapp vi de store turistflokkene og vi fikk sett hvordan det så ut på kveldstid. Da var det lys i alle de buede inngangene som går rundt arenaen. Vi hoppet også av bussen her den dagen vi var med på City Sightseeing-bussen. Da var det litt mer folk og vi var nok litt sent ute den dagen. Det var såpass lang kø for å komme inn i arenaen at vi holdt oss utenfor i stedet. Uansett en opplevelse å få se Colosseum på nært hold.

Colosseum, Roma, Italia
Colosseum i Roma
Colosseum i Roma, Italia
Meg utenfor Colosseum
Inngangsporten ved Colosseum i Roma
Gelateria, salgsbod ved Colo
V

Vatikanstaten

Vatikanstaten er en egen stat som ligger i Roma, og grenser da altså bare til Italia. Staten er verdens minste både om du ser på areal og befolkning. Det bor under tusen mennesker her, men de har fortsatt egne euro-mynter, eget postvesen, og egen tv- og radiokanal. Paven er overhode, men det er italiensk politi som har ansvar for lov og orden i staten.

Vatikanet, vatikanstaten

Monument til ære for den første kongen av det forente Italia, Emanuel Viktor II
Skulptur i Italia
Skulptur i veggen

Roma var en opplevelse og en by med mye spennende å se. Men etter noen dager her var vi veldig klare for å dra videre til Malta for å slappe (nesten) helt av.

6 Replies to “Roma – byen med et av verdens mest besøkte byggverk”

1. Helt enig. Det var altfor varmt for min del, så om jeg noen gang skal tilbake til Roma må det bli på våren eller høsten tror jeg. Colosseum var et veldig imponerende bygg, og jeg skulle gjerne sett innsiden også en gang 🙂

1. Roma er utrolig herlig. Alle flotte bygninger, opera, mat og kultur.
    Jeg har vært der 3 ganger men siste gang var 22.juli 2011. Det var merkelig å være der da. Bilder fra Oslo på alle tv-skjermene…Tenk at det er gått så mange år allerede. Uansettt, en utrolig flott by som har mye å by på 🙂

2. Ser ut som dere hadde noen fine dager i Roma. Det er en nydelig by! Jeg elsker bydelen Trastevere, og Pantheon ble nok favorittbyggverket mitt. Jeg studerte der noen måneder for maaaange år siden, og kjenner at det frister veldig med et gjenbesøk. 🙂